Online marketing

Tot mijn 18e had ik geen Facebook. Dat klinkt zo gek nog niet totdat je er achter komt dat ik in 2001 geboren ben en vanaf mijn 16e marketing ben gaan studeren! Je leest het goed. Het heeft twee jaar geduurd voordat ik, de nieuwe generatie marketeer, een Facebookaccount had aangemaakt. Niet erg tactisch als je bedenkt dat online marketing tegenwoordig de belangrijkste marketingvorm is.

Facebook

Ik heb de beginjaren van Facebook niet meegemaakt, omdat ik meer bezig was met spelletjes spelen op Hyves, maar de social media kanalen zijn inmiddels door mij ontdekt. Het een kan niet zonder het ander. Online marketing kan niet zonder social media en vice versa. Ik ben in de wereld gedoken van het delen en liken. Hoe komt het dat mijn buurmeisjes van 12 online uren doorbrengen, maar mijn oma van 78 ook? Omdat het leuk is! Je kunt vrienden en familie laten zien wat je hebt gedaan in het weekend. Je kunt zien wat zij op hun beurt uitspoken. Je raakt geïnspireerd door de berichten die mensen delen. Als gebruiker heb je met één klik op de knop contact met de rest van de wereld. Hoe vet is dat?!

De hamvraag

Als student (online) marketing stel ik mijzelf meteen de vraag: hoe vindt de klant mij tussen dit wereldwijde aanbod? Geloof mij maar dat ik hier veel nachten over heb wakker gelegen. Het veranderde toen ik mijn Instagram opende en een advertentie van Albert Heijn voorbij kwam. Een chaotische clip met Vieze Fur van De Jeugd van Tegenwoordig. Hij zat dronken op een hometrainer met een glas wijn. Ik lachte keihard om de humor van de clip. Steeds als ik aan de Albert Heijn dacht begon ik in mijzelf te lachen. Ik kreeg die clip maar niet uit mijn hoofd. Zelfs nu praat ik over die clip alsof ik hem vandaag heb gezien. Dat was mijn eureka moment. Ik kijk op Instagram omdat ik het leuk vind. De advertenties komen alleen binnen wanneer ik die leuk vind. De Albert Heijn sprak mij aan door de humor die zij gebruikte. Dat er tussendoor een flesje wijn gepromoot wordt, valt niet eens op totdat je voor het wijnrek staat in de winkel.

Content

Je kan als marketeer elk kanaal gebruiken. Maar dat kan iedereen. Berichten de wereld in helpen is appeltje-eitje. Je maakt een leuke foto, zet er een leuke tekst onder, en off it goes. De blijvende uitdaging bij online marketing blijft om je content aansprekend te maken voor gebruikers. Hoe zorg je ervoor dat de potentiële klant niet verder scrolt. Des te meer ik mij hierin ben ga verdiepen, des te meer kwam ik erachter dat het type gebruiker verschilt per platform. Facebook is waar het allemaal mee begonnen is. Het is de standaard. Als gebruiker zoek je snel iemand even op via Facebook. Het is daarom ook normaal geworden dat je een account hebt. De nieuwigheid is echter verdwenen. De gevestigde orde vind je op Facebook. Instagram daarentegen zorgde voor meer creativiteit. De foto staat centraal. Al het andere is bijzaak. Dit trekt jongeren aan die ook sterk vertegenwoordigd zijn op dit kanaal. Snapchat gooide het over een andere boeg en introduceerde korte video’s waarin je mensen meeneemt met je dag.
online marketing
Interesse?
Neem gerust contact op!

Contact